Ik heb een vraag over een HM 166 cilinder 50 cc. Bij een snelle originele HM cilinder staat er net boven de uitlaatpoort 167. Nu heb ik een cilinder gezien die ook oirigineel HM is maar waar 166 boven de uitlaatpoort staat. Ik ben er achter gekomen dat deze cilinder voor een MB is en de Hm 167 speciaal voor de MT. Het schijnt zo te zijn dat die 166 MB cilinder 7 pk levert en de 167 MT cilinder 6,4 pk. Wel heeft de 167 iets meer koppel wat ik me kan voorstellen vanwege het terreingebruik van een Mt.
Wie kan mij dit verhaal bevestigen? En nee, het is geen 166 gietijzeren originele smalle cilinder maar een echte aluminium cilinder met de 5 koelribben ipv 6 van de originele.
In de titel staat hm 116 maar dat moet natuurlijk 166 zijn. Typefoutje...
Ik heb allemaal oude onderdelenhandboeken van Honda en een schrijven van de importeur waarin voor zowel de mb als de mt een verschillende set up met verschillende onderdeelnummers wordt gegeven.
HM166 = orgineel geleverd in NL en BE
HM167 = orgineel Honda snelle cillinder
de 166 is standaard geleverd op de MT50 MB50 en MTX50 o.t.
de 167 is een orginele Honda cillinder die betere prestaties heeft, het is taboe dat hij uit Belgie komt(!), die kregen ook gewoon de 166 op hen brommertjes... de Fast Arrow en DMP is een immitatie van de HM167
Ik was al bang voor deze reactie maar ik weet het zeker. Onderdeelnummer MT: Hm 167 snell 12110-167-010
Onderdeelnummer MB: Hm 166 snel 12100-166-000
Onderdeelnummer voor de "langzame" originele 166 gietijzer: 12100-166-610.
Misschien beetje ver gezocht maar toch...
ik weet niet waar je het over hebt Maar de HM166 is de originele langzame cilinder voor MT en MB. Deze cilinder werd eropgezet in nederland omdat de brommer niet harder mocht dan 40km/h. Ook werd er dan in nederland nog een 4-versnellingsbak in gezet inplaats van de originele 5-bak
De HM167 is de originele Snelle Cilinder. Deze zat dan ook op een motorblok met 5 versnellingen. Deze haalde origineel zo rond de 85km/h
Als je het mij vraagt bestaat er geen HM166 met 5 koelvinnen. Misschien heeft iemand het erop gezet om de politie voor de gek te houden. Of het is van een Immitatie cilinder
De Hm166 cilinder met 5 koelribben bestaat wel. Ik heb er zelf 1 in handen gehad was nog helemaal nieuw. Het is gewoon een Originele cilinder van Honda alleen is het niet hetzelfde als de Slome 166 met 6 koelribben. Deze cilinder heeft 5 koelribben en is de snelle 166 met het nummer 166 boven de uitlaatpoort (hetzelde als bij een hm167)
verder weet ik niet waar die standaart op zat maar ik kan je vertellen dat die bestaat en als ik een foto kan maken van de cilinder plaats ik hem hier wel.
ik heb zelf deze cilinder niet maar een verzamelaar hier in de buurt wel dus ik kan zo even geen foto van maken
(Geloof het of niet er komt wel bewijs dat die bestaat)